Έρση Λιάκουρη: Η πρώτη Ελληνίδα στο Guggenheim

Έρση Λιάκουρη: Η πρώτη Ελληνίδα στο Guggenheim

Στον μεγάλο διεθνή διαγωνισμό τέχνης και μόδας του διάσημου μουσείου Guggenheim στο Μπιλμπάο της Ισπανίας παίρνει μέρος για πρώτη φορά Ελληνίδα δημιουργός, η Έρση Λιάκουρη.

Tο avant guard της Έρσης, παρουσίασε τρία φουτουριστικά φορέματα χρησιμοποιώντας για την κατασκευή τους από χορδές μουσικών οργάνων μέχρι και 3D printing. Τα πρωτοποριακά σχέδια, που αποτύπωσε η τελειόφοιτη Καλών Τεχνών και fashion designer Λυδία Νικολαρά-Θεοφανοπούλου, είναι εμπνευσμένα από έργα της μεγαλύτερης γλύπτριας του μοντερνισμού, της Barbara Hepworth. Η μεγαλύτερη όμως έκπληξη προέρχεται από τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν, που είναι έντονα φορτισμένα συναισθηματικά και εκπέμπουν ιδιαίτερο συμβολισμό. Τα ¨φεστιβαλικά” ρούχα της HERSE υλοποιήθηκαν με αυθεντικά σωσίβια και βάρκες που είχαν χρησιμοποιήσει πρόσφυγες για να περάσουν τη θάλασσα, με κίνδυνο της ζωής τους, προκειμένου να καταφύγουν στη Λέσβο και τη Χίο. Ευρηματική εξαίρεση αποτελεί η πρωτότυπη lasercut δαντέλα από λευκή τσόχα και οι exosceleton 3d printed βάτες.

Η πρωτότυπη κατασκευή έγινε με τη στενή συνεργασία της ακούραστης ομάδας του Τζέι Μέξη, που με το project LOVEST καθάρισε τις ακτές των νησιών από τα μέσα διάσωσης των προσφύγων και στο ASTROLAB διδάσκει σύγχρονες επαγγελματικές δεξιότητες σε άτομα από ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες, για να βελτιωθούν οι ευκαιρίες ένταξής τους στη νέα πραγματικότητα.

Ένα μεγαλύτερο concept

Η Έρση Λιάκουρη μεταξύ άλλων ανέφερε «Όταν ο χώρος στενεύει, οι άνθρωποι αναζητούν νέες εστίες. Κι όταν τα βίαια ξεσπάσματα της ιστορίας τους αναγκάζουν, πάλι αναζητούν νέες εστίες. Τα κίνητρα διαφέρουν, αλλά η ροή των πραγμάτων είναι η ίδια.

Βλέπετε, η μοίρα των ανθρώπων καθεαυτή, είναι η ίδια: να ξεπερνάνε τα σύνορα, να νικούν τους κινδύνους, να φτάνουν μακρύτερα. Ταξιδεύουν σε άγνωστα νερά, σε άγνωστες χώρες, σε άγνωστους κόσμους, στο σύμπαν.

Στο ταξίδι, η βάρκα και το σωσίβιο είναι προέκτασή τους. Μόνη τους αποσκευή που δεν χάνεται, οι μνήμες. Οι πρόσφυγες και οι μετανάστες κουβαλάνε μαζί τους μόνο τις μνήμες τους, σπαράγματα και θραύσματα της προηγούμενης ζωής τους, αλλοιωμένα από τον χρόνο και τις διεργασίες του μυαλού.

Οι μνήμες, όμως, ατομικές και συλλογικές, είναι η ταυτότητα του καθενός μας. Οι συλλογικές αναμνήσεις αποτυπώνονται στην Τέχνη. Τα μουσεία, τα τραγούδια και τα ποιήματα είναι η συλλογική μνήμη μας. Αναζητώντας τα, βρίσκουμε όπως ο Οδυσσέας την Ιθάκη μας. Ζώντας τα, έχουμε την Ιθάκη μαζί μας. Όλοι οι άνθρωποι χρειαζόμαστε μιαν Ιθάκη, μιαν εστία. Ένα χώρο οικείο, προστατευμένο και γαλήνιο, ένα καταφύγιο από τον ορυμαγδό του καθημερινού μόχθου. Ένα χώρο φιλικό, διαποτισμένο με την ενέργεια των προσφιλών μας προσώπων, μια φωλιά. H Τέχνη, μας επιτρέπει να κρατάμε την εστία μέσα μας.

Όπως στα όνειρα, όπου μπλέκονται πρόσωπα, χώροι και συναισθήματα από διαφορετικούς χρόνους και τόπους, η HERSE φέρνει μαζί και ανασυνθέτει αποσπάσματα από έργα τέχνης, τα ενώνει για να επικαλύψει το σώμα του τώρα.

Η HERSE θέλει να κάνει την Τέχνη προσιτή, απτή, χρηστική, αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας. H φιλοσοφία της HERSE περιέχει την ανατρεπτική ιδέα της ανακύκλωσης της τέχνης: αντί να αφήνονται οι παλιές, σπουδαίες εικόνες ταριχευμένες στα μουσεία και τις ιδιωτικές συλλογές, παίρνει τα ‘υλικά’ τους -σχήματα, χρώματα, εκφράσεις, συναισθήματα – και τα αναβιώνει με σύγχρονη τεχνοτροπία, για να αγγίξουν τον σύγχρονο άνθρωπο.

O διαγωνισμός του Bilbao International Art & Fashion – BIAAF έχει τον ίδιο στόχο με την HERSE, στοχεύει στη γεφύρωση της τέχνης με τη μόδα. Εμπλουτίζοντας την μόδα αισθητικά με καλλιτεχνικό περιεχόμενο, επιδιώκει την προώθηση αυτού του κράματος ως αληθινή πολιτιστική αξία. Η συμμετοχή της HERSE με το project VALSIIEG ολοκληρώνει τον ίδιο σκοπό. Υφαίνει μαζί, το συναίσθημα και τις εξισώσεις, το βίωμα και την ιστορία, την τεχνολογία και την έμπνευση, την αναγκαιότητα και την αισθητική, ανασυνθέτοντας έργα τέχνης του 17ου και 20ου αιώνα με τεχνουργήματα και πραγματικότητες του 21ου.”

πηγή: axiaplus.gr

Share this!